„TRZYMAJ FORMĘ”
„TRZYMAJ FORMĘ”
Cele projektu
Cel główny:
Celem programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, czyli promocję aktywności fizycznej oraz prawidłowego sposobu
odżywiania się dzieci i młodzieży.
Cele szczegółowe:
- przypomnienie uczniom, rodzicom zasad prawidłowego odżywiania się;
- zmiana nawyków i przyzwyczajeń żywieniowych dzieci;
- podniesienie świadomości społecznej dotyczącej zdrowego odżywiania;
- propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania edukacyjne realizowane w placówce;
- rozpowszechnianie zasad zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu wolnego w środowisku szkolnym i lokalnym.
- kształtowanie postawy dbałości o własne zdrowie poprzez uczestnictwo w kulturze fizycznej;
- uświadomienie uczniom, rodzicom potrzeby aktywności fizycznej i jej wpływu na zdrowie;
- rozwijanie inwencji twórczej, samodzielności i kreatywności uczniów;
- rozwijanie możliwości prezentowania własnych umiejętności: plastycznych, aktorskich, kulinarnych oraz sportowych;
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole, dzielenie się rolami i zadaniami;
- kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji i współzawodnictwa.
Cele wychowawcze:
- uczeń zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania się oraz higienę przygotowywania i spożywania posiłków;
- uczeń pogłębia wiadomości oraz zainteresowanie problematyką prozdrowotną;
- uczeń zna sposoby aktywnego spędzania czasu wolnego;
- uczeń przekazuje zdobytą wiedzę swojej rodzinie oraz rówieśnikom;
- uczeń rozwija swoje zainteresowania kulinarne, sportowe oraz plastyczne;
- uczeń współpracuje w grupie i zespole.
Zasięg i adresaci projektu
- Uczniowie klas I – III i IV – VI Szkoły Podstawowej nr 22 im. Gabriela Narutowicza w Częstochowie
- Koordynatorzy odpowiedzialni za realizację założeń tego programu:
- logopeda – R. Goniwiecha
- poza tym w realizacji projektu biorą udział:
- wychowawcy klas
- pedagog szkolny
- rodzice
Sposoby wdrażania programu w szkole
Zajęcia praktyczne:
- „Moje drugie śniadanie” – przygotowanie koreczków owocowo-warzywnych
- „Wiosenne kanapki” – przygotowanie przez uczniów kl. I-VI wiosennych kanapek;
- „Szkolny Master Chef” – drużynowe przygotowanie z półproduktów dań zdrowych, smacznych i kolorowych;
- „Klasowe zielone ogródki” - założenie klasowych ogródków, w których można hodować np. szczypiorek, rzeżuchę, zioła (np. miętę).
- Zajęcia artystyczne:
- „Jedz zdrowo, smacznie i kolorowo” – konkurs plastyczny dla klas I-III;
- „Zdrowie na talerzu” – przepis kulinarny dla kl. IV-VI;
- „Sport to zdrowie” - konkurs plastyczny dla klas IV-VI;
Zajęcia sportowe:
- aktywny udział w zajęciach dodatkowych – SKS, zajęcia ruchowe„Więcej ruchu mały zuchu”, zajęcia taneczne „Roztańczone maluchy”;
- aktywny udział w wycieczkach rowerowych, wycieczkach krajoznawczych, spacerach, wyjazdy na basen;
- „Zumba fitness” – zabawy ruchowo-taneczne;
- „Gimnastyka to dobra sprawa – tydzień ćwiczeń” – codzienne ćwiczenia gimnastyczne na korytarzu przed lekcjami.
Zajęcia teoretyczno-praktyczne:
- zajęcia nawiązujące do tematu – stworzenie gazetki tematycznej, plakatów oraz broszur;
- „Plakat promujący zdrowe odżywianie” – przygotowanie plakatów przez uczniów kl. IV –VI;
Zajęcia profilaktyczne
- zajęcia profilaktyczne – antynikotynowe, antyalkoholowe – klasa IV-VI;
- zajęcia profilaktyczne z wykorzystaniem technik plastycznych w ramach realizacji zadań w formie streetworking – uzależnienia;
- spotkanie z dietetykiem;
- wywiad z pielęgniarką szkolą;
- rozdanie ulotek promujących postawy prozdrowotne.
Metody i formy pracy
- metody pracy
- podające (pogadanka, opowiadania, objaśnienia);
- metody problemowa (inscenizacje, gry dydaktyczne);
- metody praktyczne (pokaz, działania praktyczne).
formy pracy
- praca indywidualna;
- praca zespołowa;
- praca grupowa
PROGRAM „TRZYMAJ FORMĘ”
Lp. |
Zadanie |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1 |
Informacje o zajęciach dodatkowych organizowanych na terenie szkoły: SKS, zajęcia ruchowe, zajęcia taneczne, zajęcia kulinarne, |
Wrzesień |
Wychowawcy klas |
2 |
Aktywny udział w zajęciach dodatkowych SKS, zajęcia ruchowe, zajęcia taneczne, zajęcia kulinarne. |
Cały rok |
Osoby prowadzące zajęcia |
3 |
Wycieczki rowerowe, wycieczki krajoznawcze, spacery, wyjazdy na basen |
Cały rok |
Wychowawcy klas |
4 |
Zajęcia profilaktyczne – antynikotynowe, antyalkoholowe – klasa IV-VI |
Wrzesień |
Pedagog szkolony |
5 |
„Owocowo-warzywno zawrót głowy” - uroczystość szkolna |
Październik |
Osoby odpowiedzialne za program, Wychowawcy klas |
6 |
Stworzenie gazetki ściennej o żywieniu, aktywności fizycznej, dbaniu o zdrowie i higienę oraz o sposobach utrzymywania prawidłowej postawy ciała przez uczniów kl. IV –VI |
Październik |
Osoby odpowiedzialne za program Wychowawcy klas7 |
7 |
Konkurs plastyczny (technika dowolna) w kategorii klas I-III - „Jedz zdrowo, smacznie i kolorowo”. |
Październik |
Osoby odpowiedzialne za program |
8 |
„Szkolny MasterChef” – konkurs dla klas 0-VI (4-osobowe drużyny ), uczniowie wspólnie z rodzicami przygotowują z półproduktów dania zdrowe, smaczne i kolorowe. |
Październik |
Osoby odpowiedzialne za program Wychowawcy klas |
9 |
„Moje drugie śniadanie” – uczniowie kl. O- III przygotowują koreczki owocowo-warzywne – poczęstunek dla uczniów szkoły |
Listopad |
Wychowawcy klas Osoba odpowiedzialna za program |
10 |
„Plakat promujący zdrowe odżywianie” – uczniowie kl. IV-VI przygotowują plakat, który następnie demonstrują młodszym kolegom i koleżankom |
Listopad |
Wychowawcy klas, Osoba odpowiedzialna za program |
11 |
Zajęcia profilaktyczne z wykorzystaniem technik plastycznych w ramach realizacji zadań w formie streetworking – uzależnienia |
Grudzień |
Osoba odpowiedzialna za program, wolontariusze |
12 |
Uzupełnienie gazetki ściennej o żywieniu, aktywności fizycznej, dbaniu o zdrowie i higienę oraz o sposobach utrzymywania prawidłowej postawy ciała |
Styczeń |
Osoby odpowiedzialne za program Wychowawcy klas |
13 |
Rozdanie ulotek promujących postawy prozdrowotne |
Styczeń |
Osoby odpowiedzialne za program
|
14
|
„Zumba fitness” – zabawy ruchowo taneczne dla uczniów kl. I-VI |
Luty |
Osoba odpowiedzialna za program Wychowawcy klas |
15 |
„Higiena osobista warunkiem dobrego samopoczucia i zdrowia – wywiad z pielęgniarką szkolną |
Luty |
Osoba odpowiedzialna za program |
16 |
„Klasowe zielone ogródki” - klasy I-III oraz IV-VI zakładają klasowe ogródki, w których mogą hodować np. szczypiorek, rzeżuchę, zioła (np. miętę) |
Marzec |
Wychowawcy klas |
17 |
„Wiosenne kanapki” – klasy I-VI z wychowawcami przygotowują zdrowe, wiosenne kanapki
|
Kwiecień |
Wychowawcy klas |
18 |
„Zdrowie na talerzu” – klasy IV-VI przygotowują przepis na naleśniki
|
Kwiecień |
Wychowawcy klas |
19 |
Konkurs plastyczny „Sport to zdrowie” (technika dowolna) w kategorii klas I-VI |
Maj |
Osoby odpowiedzialne za program |
20 |
„Gimnastyka to dobra sprawa – tydzień ćwiczeń” – codzienne ćwiczenia gimnastyczne na korytarzu przed lekcjami |
Maj |
Osoba odpowiedzialna za program Wychowawcy klas |
21 |
„Mamo, tato poćwicz ze mną” – wspólne gry i zabawy rodziców i dzieci |
Czerwiec |
Nauczyciel w-fu |
22 |
Podsumowanie osiągnięć poprzez wystawę, gazetkę ścienną, galerię zdjęć oraz sprawozdanie z realizacji programów. |
Czerwiec |
Osoby odpowiedzialne za program |
Artykuły
Witaminki na talerzu
W ramach programu "Trzymaj formę" 18 października 2019 r. uczniowie klasy III przygotowali pyszne i zdrowe sałatki owocowe. Smacznego!
Sałatkowe pyszności

Szkolny konkurs plastyczny "Warzywa i owoce w moim jadłospisie"
Wiosenne kanapki
W ramach programu "Trzymaj Formę" w dniu 18 maja 2018r. odbył się "Dzień nowalijek", podczas którego uczniowie klas I i II przygotowali przepyszne i zdrowe kanapki. Własnoręcznie wykonany posiłek (pełen witamin:)) smakował doskonale!
Czytaj więcej o: Wiosenne kanapkiTydzień gimnastyki
Szkolny Konkurs "Warzywno - owocowe rymowanki"
Wiersz Wiktorii Zowczak, kl. VII
Owocowo – warzywny alfabet znam
i przedstawię go dziś wam.
A – w arbuzie znajdziemy,
B – w brukselce, w bananie i w bakłażanie.
C – jest kwaśne jak cytryna,
D – jest duże jak dynia.
E – w estragonie mamy.
F – z fasolą do nieba się pnie,
a w gruszce znajdziesz G.
Owoce dobrze znam, bo na H chrapkę mam.
I – nam się złamało i nazwy nie dało.
J – za to dobrze znamy,
bo się jabłkami zajadamy.
A dla ochłody lemoniadę
z limonki na L wypijemy.
M – nie mylimy z zakupami,
bo na M mango mamy.
Na N oczywiście, że znam,
nektarynkę i natkę pietruszki mam.
O – to ogórek wąsaty.
A P znajdę w porze, w papryce i w pomidorze.
Codziennie za to dziadek rzepę
dogląda w ogrodzie.
A ja sałatę zieloną do kanapki włożę
i ciasto truskawkowe na deser dziś zrobię.
U – wygięło się w podkowę i udaje dziś niemowę.
W – wleciało do kuchni
i zrobiło sok z wiśni.
Frytki zaś się oburzyły,
że je z ziemniaków zrobili.
Czy to owoce czy też warzywa,
jedz z nich sałatki,
bo to ci się przyda.
Dla zdrowotności
i mocnych kości
i przede wszystkim
dla odporności.
Wykonujemy plakaty promujące program „Trzymaj Formę”
4 stycznia 2018r. uczniowie klas VI i VII wykonywali plakaty promujące program „Trzymaj Formę”.
Czytaj więcej o: Wykonujemy plakaty promujące program „Trzymaj Formę”Owocowe smakołyki, czyli "Trzymaj formę"
17.11.2017 r. w ramach Programu "Trzymaj formę" uczniowie klasy drugiej i trzeciej wykonali sałatkę owocową i szaszłyki owocowe. Pyszne, zdrowe i kolorowe sałatki oraz szaszłyki były degustowane przez pracowników i uczniów naszej szkoły. Wszystkim bardzo smakowały. Mniaam!!!
Czytaj więcej o: Owocowe smakołyki, czyli "Trzymaj formę"Szkolny Konkurs Plastyczny "Warzywa i owoce w moim jadłospisie"
Przedstawiamy wyniki Szkolnego Konkursu Plastycznego "Warzywa i owoce w moim jadłospisie" zorganizowanego wśród uczniów klas młodszych w ramach programu "Trzymaj Formę":
I miejsce - Alicja Bednarska (klasa II),
Wiktoria Błońska (klasa I)
II miejsce - Dawid Kruk (klasa III),
Dawid Rokoszewski (klasa III)
III miejsce - Piotr Bok (klasa II),
Julia Walnik (klasa I).
GRATULUJEMY!
Organizatorzy: Małgorzata Popielarz i Jolanta Walczak.
Czytaj więcej o: Szkolny Konkurs Plastyczny "Warzywa i owoce w moim jadłospisie"